• 1405/03/30 - 12:18
  • تعداد بازدید : 37
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

آغاز طرح پایش و تست بیماری مشمشه در جمعیت تک‌سمیان خرمشهر

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان خرمشهر از آغاز اجرای طرح تست و غربالگری بیماری مشمشه در جمعیت تک‌سمیان این شهرستان خبر داد و هدف از این اقدام را پیشگیری از شیوع بیماری و حفظ سلامت عمومی جامعه و دام‌ها عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره دامپزشکی شهرستان خرمشهر، کاظم داودی رئیس اداره دامپزشکی شهرستان خرمشهر با اعلام این خبر اظهار کرد: در راستای صیانت از سرمایه‌های دامی، کنترل بیماری‌های مشترک و ارتقای بهداشت عمومی، طرح تست و غربالگری بیماری مشمشه در جمعیت اسب‌های شهرستان خرمشهر عملیاتی شده است.

داودی با تأکید بر خطرناک بودن این بیماری افزود: مشمشه یک بیماری عفونی جدی در تک‌سمیان (به‌ویژه اسب، قاطر و الاغ) است که به دلیل مشترک بودن بین انسان و دام، تهدیدی جدی برای سلامت افرادی محسوب می‌شود که با دام‌های آلوده در تماس هستند.

رئیس اداره دامپزشکی خرمشهر در تشریح علائم بالینی این بیماری گفت: تب، ترشحات چرکی از بینی، ایجاد زخم و ندول در مخاط بینی، تورم غدد لنفاوی، مشکلات تنفسی، کاهش وزن و ضعف عمومی از مهم‌ترین نشانه‌های مشمشه است. وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برخی دام‌ها ممکن است بدون بروز علائم ظاهری، ناقل این بیماری باشند، ضرورت انجام آزمایش‌های تشخیصی و پایش‌های دوره‌ای توسط کارشناسان دامپزشکی دوچندان می‌شود.

داودی در پایان با تأکید بر اهمیت همکاری بهره‌برداران در اجرای موفق این طرح تصریح کرد: از تمامی مالکان و پرورش‌دهندگان اسب درخواست داریم ضمن همکاری کامل با اکیپ‌های دامپزشکی، شرایط لازم برای تست‌گیری از دام‌های خود را فراهم کنند؛ چرا که این مشارکت، نقشی کلیدی در شناسایی موارد احتمالی و پیشگیری از انتقال این بیماری خطرناک دارد.

  • گروه خبری : اخبار اصلی,اخبار شهرستان خرمشهر
  • کد خبر : 355618
حسین شانه سازان

حسین شانه سازان

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید