• 1402/12/15 - 11:09
  • تعداد بازدید : 77
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

اجرای طرح واکسیناسیون هاری در سگ های صاحبدار نگهبان و گله در شهرستان اندیکا

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اندیکا از اجرای طرح سراسری واکسیناسیون هاری در سگ های نگهبان و گله در شهرستان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دامپزشکی خوزستان، رضا سلطانی رئیس اداره دامپزشکی اندیکا با اعلام این خبر افزود: در طرح واکسیناسیون علیه بیماری مشترک هاری، سگ های صاحبدار و نگهبان گله درمناطق روستایی و عشایری شهرستان علیه بیماری هاری ایمن سازی می شوند که همین راستا در سالجاری بیش از 1560 قلاده سگ موجود در سطح شهرستان  بر علیه بیماری هاری مورد واکسیناسیون قرار گرفتند.

سلطانی اظهار کرد: در بررسی آماری نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 95 درصدی واکسیناسیون علیه بیماری هاری، این افزایش مایه کوبی، سطح ایمنی گسترده تری در دام ها ایجاد می کند.

وی بیماری هاری را یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان بیان نمود و گفت: هاری توسط ویروسی ایجاد می شود که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر گذاشته و التهاب مغز یکی از عوارض اصلی آن است که سگ‌های خانگی، گربه‌ها و خرگوش‌ها و حیوانات وحشی مانند راسوها، راکون‌ها و خفاش‌ها می توانند این ویروس را از طریق گزش و خراش به انسان منتقل کنند.

رئیس اداره دامپزشکی اندیکا وجود علائم غیرعادی در رفتار سگ و دیگر پستانداران را مثل گوشه‌گیری، چشم های از حدقه بیرون زده، ریزش بزاق، بی میلی به غذا، ترس از آب و نور، حملات غیرقابل کنترل و در نهایت فلجی و مرگ از نشانه‌های بیماری هاری عنوان کرد.

وی همچنین گفت:  خوشبختانه در سالجاری مورد مثبت بیماری هاری در جمعیت دام ها و سگ های این شهرستان مشاهده نشده است.

رئیس اداره دامپزشکی اندیکا در پایان گفت: با توجه به ماهیت بهداشت عمومی و مشترک بودن بیماری هاری از دامداران و روستاییان درخواست  می شود با اکیپ های مایه کوب دامپزشکی در برنامه واکسیناسیون علیه بیماری هاری همکاری کنند و ضمن رعایت اصول امنیت زیستی در دامداری ها از تماس سگها و سایر حیوانات حیات وحش با دامهای اهلی جلوگیری کنند.

  • گروه خبری : اخبار شهرستان اندیکا
  • کد خبر : 315967
کلمات کلیدی
حسین شانه سازان

حسین شانه سازان

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید