• 1402/04/28 - 09:45
  • تعداد بازدید : 168
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
واکسیناسیون بیش از 100 هزار راس دام سبک در برابر بیماری آبله در گتوند

سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان گتوند از اتمام واکسیناسیون آبله در بیش از 100 هزار رأس دام سبک روستایی و عشایر در این شهرستان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خوزستان، هادی احمدفخرالدین سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان گتوند گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از 100 هزار رأس گوسفند و بز با بهره گیری از توان بخش های دولتی و خصوصی در برابر بیماری آبله واکسینه شده اند.

وی افزود: واکسیناسیون آبله در جمعیت دامی یکی از مهمترین اقدامات اجرایی برای تأمین امنیت بهداشتی دام است که به صورت کاملا رایگان توسط دامپزشکی در جمعیت دامی انجام می گیرد ، همچنین عملیات واکسیناسیون آبله بیشتر در ۶ ماهه اول سال خواهد بود، اما واکسیناسیون تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: بیماری آبله از مهمترین بیماری‌های واگیر در حیوانات زوج سم اهلی و وحشی است که به آسانی حتی از طریق هوا منتشر می‌شود و خسارت‌های زیادی را به مزارع پرورش دام وارد می‌کند.

احمدفخرالدین تصریح کرد: این بیماری به شدت مسری است و اغلب از راه تنفسی ،غشاهای مخاطی یا خراش های پوستی منتقل می شود  و همچنین کلیه ترشحات بدن دام آلوده می‌تواند موجب انتقال بیماری در دام‌های دیگر شده و موجب ضرر اقتصادی زیادی در دامداری‌ها شود گر چه این بیماری در انسان به ندرت مشاهده می‌شود .لذا  همکاری دامداران در اجرای عملیات واکسیناسیون در کنار رعایت مسائل قرنطینه ای و بهداشتی می تواند در پیشگیری از وقوع بیماری در سطح گله بسیار موثر باشد.

  • گروه خبری : اخبار شهرستان گتوند
  • کد خبر : 305086
حسین شانه سازان

حسین شانه سازان

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید