• 1402/06/26 - 09:22
  • تعداد بازدید : 151
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامپزشکی خوزستان خبر داد؛

پایش بیماری مشمشه در جمعیت تکسمیان استان خوزستان/ عاری بودن خوزستان از بیماری مشمشه در طی 5 سال اخیر

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خوزستان، رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی استان خوزستان با اشاره به این موضوع که هیچ نوع واکسن موثری جهت پیشگیری از بیمـاری مشمشه وجود ندارد عنوان نمود، مهمترین راه کنترل و پیشگیری از این بیماری مشترک بین انسان و حیوان را شناسایی و حذف حیوان آلوده ذکر کرد.

محمد آنتیک چی در ادامه گفت: در راستای مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان خوزستان بصورت دوره ای نسبت به پایش بیماری مشمشه در جمعیت تک سمی که ناقل و مخزن بیماری هستند اقدام و چنانچه مورد مثبتی مشاهده شود نسبت به معدوم سازی دام راکتور اقدام می‌کنند.

آنتیک چی با اشاره به وجود 38 باشگاه سوارکاری و مزرعه اسب و استر فعال در استان با تعداد بیش از 2300 تک‌سمی، از  پایش سرمی از ابتدای سال تاکنون بالغ بر 1 هزار سر اسب استان خبر داد و گفت:  هدف از این پایش مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان و ارتقاء بهداشت عمومی جامعه است.

رئیس اداره بهداشت ومدیریت بیماریهای دامی دامپزشکی استان خوزستان با اشاره این موضوع که در طی 5 سال اخیر هیچ گونه مورد مثبتی از بیماری مشمشه در استان روئت نشده است گفت: مشمشه نوعی بیماری نادر و بالقوه کشنده باکتریایی است که از تک سمی‌های آلوده به انسان منتقل می‌شود، این بیماری خطرناک با درگیر ساختن دستگاه تنفس در انسان میتواند موجب مرگ شود.

وی مهمترین علل ابتلای تک سمیان به این بیماری را تغذیه نامناسب و نگهداری حیوان در مکان های غیربهداشتی عنوان کرد و افزود: جلوگیری از تردد غیر مجاز دام، رعایت شرایط قرنطینه‌ای و ضدعفونی نواحی آلوده از مهمترین روش‌های مهار این بیماری است.

آنتیک چی برخی علائم آشکار این بیماری در تکسمیان را سرفه، ریزش ترشح چرک از بینی و زخم مخاط بینی عنوان نمود و تاکید کرد: ضروریست پرورش‌دهندگان اسب استان در صورت مشاهده هرگونه علامت مشکوک به بیماری مزبور، به منظور پیشگیری از ابتلا ضمن رعایت اصول بهداشتی، در اسرع وقت به ادارات دامپزشکی  استان اطلاع‌رسانی کنند تا با انجام پایش و حذف حیوان مبتلا از شیوع بیمای جلوگیری شود.

  • گروه خبری : اخبار اصلی,اخبار اسلایدر
  • کد خبر : 307620
حسین شانه سازان

حسین شانه سازان

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

لینک کوتاه