• 1402/04/26 - 14:38
  • تعداد بازدید : 278
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان،

عدم بروز بیماری AHPND در مزارع پرورش میگوی خوزستان

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خوزستان، ناصر عسکری فرد مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان با اشاره به رخداد بیماری AHPND و ایجاد تلفات و خسارت در مزارع پرورش میگو استانهای هرمزگان و بوشهر گفت: خوشبختانه تا کنون با انجام اقدامات پیشگیرانه وسیع و مراقبت های فعال و شبانه روزی کارشناسان اداره کل دامپزشکی خوزستان در مراکز تکثیر و پرورش میگو، بروز بیماری AHPND در سطح استان مشاهده نشده است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان اظهار کرد: امیدواریم پرورش دهندگان عزیز اصول بهداشتی و امنیت زیستی را در مزارع خود بیشتر رعایت نموده و ریسک خطر بروز بیماری را کاهش دهند.

عسکری فرد در تشریح اقدامات بهداشتی انجام شده اظهار داشت: از ابتدای فصل تکثیر و پرورش میگو در سال 1402 تاکنون تعداد 380 مورد بازدید میدانی از مزارع موجود در سطح استان بویژه منطقه چوئبده آبادان توسط کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان و اداره دامپزشکی آبادان و 230 مورد نمونه برداری و آزمایش PCR از سطح مزارع تکثیر و پرورش میگو برای ردیابی بیماری انجام گردید که خوشبختانه تاکنون مورد مثبت بیماری گزارش نشده است.

همچنین دوره های آموزشی و توجیهی متعددی برای پرورش دهندگان میگو برگزار گردید و الزامات بهداشتی و قرنطینه ای مورد رصد و پایش قرار گرفته اند.

شایان ذکر بیماری AHPND یک بیماری باکتریایی ناشی از ویبریو پاراهمولیتیکوس می باشد که اغلب به عنوان یک بیماری مدیریتی قلمداد می شود زیرا این باکتری بطور طبیعی در آب های شور وجود دارد و در صورت مساعد شدن شرایط ، می تواند به شدت تکثیر و طغیان نماید و با تولید سم باعث نکروز هپاتو پانکراس میگو شده و تلفات 40 تا 100 درصدی در میگو ایجاد نماید لذا رعایت نکات دقیق مدیریتی و کاهش استرس و تراکم ذخیره سازی، در کنترل بروز بیماری حائز اهمیت می باشد.

  • گروه خبری : اخبار اصلی,اخبار اسلایدر
  • کد خبر : 305010
حسین شانه سازان

حسین شانه سازان

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

لینک کوتاه