• 1400/12/16 - 12:30
  • تعداد بازدید : 775
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

توصیه های اداره کل دامپزشکی استان خوزستان در خصوص خرید ماهی قرمز

نکاتی که شهروندان عزیز می بایست باید برای خرید ماهی قرمز به آن توجه نمایند.

دکتر سید محمد مکی نیا رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای آبزیان استان در این خصوص گفت:با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و آغاز فروش ماهیان قرمز شب عید ضمن خودداری از خرید ماهی از دست فروشان و دوره گردان به دلیل نگهداری این آبزیان در شرایط بهداشتی نامناسب، از شهروندان تقاضا میشود تا ماهی قرمز را از مراکز مجاز تهیه نمایند.

مکی نیا بیان کرد:  اداره کل دامپزشکی خوزستان در ماه‌های پایانی برنامه کنترل و نظارت بر مراکز تولید و تکثیر ماهیان زینتی را برعهده دارد. اگرچه بیمارهای بسیار نادری می‌تواند از ماهی قرمز به انسان سرایت پیدا کند اما در برخورد و شرایط نگهداری آنها باید دقت بسیاری داشته باشیم.
 
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای آبزیان  افزود: مکانی که ماهی در آن نگهداری می‌شود بسیار حائز اهمیت است و توصیه می‌شود ماهی‌ها حتی‌الامکان در آکواریوم‌ها با رعایت شرایط بهداشتی نگهداری شوند.
 
وی  در خصوص انتخاب ماهی سالم توصیه کرد: ماهی قرمز باید دارای تحرک مناسب و شنای متعادل باشد ، افراد در هنگام خرید دقت کنند که ماهی دچار ضایعات پوستی نباشد و از ظاهری سالم و معمول برخوردار باشد،چشم ها براق و آبشش ماهی بدون زخم و خوردگی باشد. همچنین از خریداری ماهی‌های بیحال خودداری کنند .

مکی نیا یادآور شد: از رهاسازی ماهی قرمز،حلزون و لاک پشت زینتی پس از ایام نوروز در رودخانه ها، تالاب ها و آب های آزاد جدا خودداری نمایند.
شایان ذکر است تماس با ماهی‌های قرمز هیچ‌گونه عوارض پوستی به دنبال ندارد اما توصیه می‌شود کودکان، افراد مسن و افرادی که از سیستم ایمنی پایینی برخوردار هستند از تماس با ماهی قرمز پرهیز کنند و در صورت جابه‌جایی آنها از دستکش استفاده نمایند و پس از آن دست ها را با آب و صابون بشویند .

  • گروه خبری : اخبار اصلی,اطلاعیه,اخبار اسلایدر
  • کد خبر : 282396
حسین شانه سازان

حسین شانه سازان

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

لینک کوتاه