• 1400/09/03 - 10:10
  • تعداد بازدید : 739
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

توصیه های بهداشتی دامپزشکی خوزستان برای پیشگیری از بیماری KHV در مزارع پرورش ماهیان گرم آبی در سطح استان

ویروس عامل بیماری KHV از خانواده هرپس ویروس ها و وابسته به دما بوده که در دمای 16 تا 25 درجه سانتی گراد به شدت فعال شده و در گونه های حساس به آن که ماهی زینتی کوی و کپور معمولی می باشد، می تواند باعث تلفات در تمام گروه های سنی ماهیان گردد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خوزستان، رعایت نکات بهداشتی لازم برای پیشگیری از این بیماری، به شرح زیر توصیه میشود:

  1. -   هر گونه نقل و انتقال ماهیان زنده بدون داشتن مجوزهای حمل بهداشتی و گواهی سلامت صادر شده توسط دامپزشکی استان و یا شهرستان مبدا ممنوع می باشد.
  2. -   هرگونه تلفات غیر عادی در مزارع پرورش آبزیان خصوصا ماهی کپور معمولی و ماهیان زینتی کوی را سریعا به نزدیکترین اداره دامپزشکی اطلاع دهید.
  3. -   رعایت و تشدید اقدامات امنیت زیستی (قرنطینه ای و بهداشتی) در مزارع پرورش آبزیان کمک شایانی در جلوگیری از بروز بیماری در آبزیان پرورشی می نماید.
  4. -   جلوگیری از تردد های غیر ضروری افراد و وسایل نقلیه در بین مزارع و رعایت شرایط بهداشتی و قرنطینه ای در صورت نیاز به تردد.
  5. -   یکی از راه های جلوگیری از بروز تلفات و شیوع بیماری در مزارع آبزیان رعایت تراکم مناسب ذخیره سازی آبزیان و صید ماهیان با سایز مناسب می باشد.
  6. -   آماده سازی مناسب استخرها ،استفاده از هواده،تعویض آب از بستر بهداشتی تلفات (در صورت بروز)، ضد عفونی تجهیزات و بستر استخرها و راه اندازی حوضچه های ضد عفونی در محل ورودی مزرعه، می تواند در پیشگیری از بروز و شیوع بیماری در مزارع آبزیان بسیار موثر باشد.
  7. -   استفاده از پروبیوتیک و بهبود دهنده های آب در مزارع پرورش آبزیان از ابتدای دوره می تواند کمک شایانی به بهبود سلامتی ( ارتقا سیستم ایمنی ) و رشد آبزیان نماید.
  8. -   با توجه به شناسایی عامل ویروسKHV در برخی استان ها، بچه ماهیان مورد نیاز را از مراکز تکثیر مجاز وتحت نظارت دامپزشکی استان تهیه فرمایید.
  • گروه خبری : اخبار اصلی,اطلاعیه,اخبار اسلایدر
  • کد خبر : 279263
حسین شانه سازان

حسین شانه سازان

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

لینک کوتاه