• 1399/12/19 - 12:28
  • تعداد بازدید : 454
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان خوزستان

توصیه‌های دامپزشکی خوزستان برای خرید ماهی شب عید

دکتر رضا اسدی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان خوزستان گفت: بیمارهای بسیار نادری می‌توانند از ماهی قرمز به انسان سرایت پیدا کند و در کل جز گونه‌های سالم تلقی می‌شوند اما در برخورد و شرایط نگهداری آنها باید دقت بسیاری داشته باشیم.

رضا اسدی در رابطه با نگهداری و نکات بهداشتی ماهی‌های قرمز شب عید گفت: ماهیان قرمز جزء گونه‌های بومی کشور محسوب می‌شوند، سازمان دامپزشکی چند نکته در خصوص این دسته از ماهی‌ها مورد توجه قرار می دهد که بحث سلامت ماهی جز نخستین و مهم‌ترین نکات به شمار می‌رود و باید در هنگام خرید به آن توجه کرد.

 وی با تأکید بر بی‌خطر بودن ماهی‌های قرمز، بیان کرد: بیمارهای بسیار نادری می‌توانند ازاین‌گونه ماهی‌ها به انسان سرایت پیدا کند و در کل جز گونه‌های سالم تلقی می‌شوند اما در برخورد و شرایط نگهداری آنها باید دقت بسیاری داشته باشیم. مکانی که ماهی در آن نگهداری می‌شود بسیار حائز اهمیت است و توصیه می‌شود ماهی‌ها و حتی‌الامکان در آکواریوم‌ها با رعایت شرایط بهداشتی نگهداری شوند.

اسدی در ادامه افزود: نکته دیگر در خصوص نوع آب مصرفی این موجودات است و نباید آب شهری را به‌صورت مستقیم برای ماهی‌ها استفاده کنیم و نیاز است برای مدتی آب در حالت راکد قرار بگیرد تا کلر موجود در آن از بین برود. تعویض آب ماهی‌ها هر ۲ الی ۳ روز الزامی است و نیازی به تعویض تمامی آب محفظه نگهداری  نیست و اگر حدود ۳۰ درصد از آب مخزن تازه شود کفایت می‌کند. استفاده از محلول نمک خوراکی ۳ درصد برای شست‌وشو محل نگهداری و آکواریوم بسیار گزینه مناسبی است.

 وی در رابطه با انتخاب ماهی سالم توصیه کرد: ماهی قرمز باید دارای ظاهر، تحرک مناسب و شنای متعادل باشد. افراد در هنگام خرید دقت کنند ماهی دچار ضایعات پوستی نباشد و از ظاهری سالم و معمول برخوردار باشد همچنین از خریداری ماهی‌های بی‌حال خودداری کنید. ماهی‌های قرمز خوراک اندکی دارند، روزانه ۲ وعده‌ غذا کفایت می‌کند و نیازی نیست تمامی محفظه نگهداری ماهی را از غذا پرکنید چراکه این مسئله به‌خودی‌خود باعث به وجود آمدن آلودگی و مرگ ماهی می‌شود. نکته دیگر در رابطه با دمای نگهداری این موجودات است که توصیه می‌شود در دمایی بین ۲۲ الی ۲۶ درجه نگهداری شوند در غیر این صورت ماهی جان خود را از دست می‌دهد.

اسدی افزود: طول عمر ماهی‌ها، اگر در شرایط مناسب قرار گیرند به‌راحتی ۵ سال زندگی می‌کنند. اگر ماهی به‌خوبی نگهداری نشود، عمر کوتاهی خواهد داشت! در صورت نگهداری صحیح از ماهی قرمز، عمر آن نیز تا بیست سال یا بیشتر می‌رسد.

 معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان خوزستان در پایان گفت: ماهی‌های قرمز هیچ‌گونه عوارض پوستی را به دنبال ندارند اما توصیه می‌شود کودکان، افراد مسن و افرادی که از سیستم ایمنی پایینی برخوردار هستند از تماس با ماهی قرمز پرهیز کنند و در صورت جابه‌جایی آنها از دستکش استفاده نمایند و همچنین بهتر است مردم ماهی قرمز را از مراکز معتبر و تحت نظارت ادره کل دامپزشکی استان خوزستان خریداری کنند و تا حد ممکن از دست‌فروشان ماهی قرمز نخرند.

  • گروه خبری : اخبار اصلی,اطلاعیه,اخبار اسلایدر
  • کد خبر : 272222
کلمات کلیدی
حسین شانه سازان

حسین شانه سازان

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

لینک کوتاه