• 1399/09/29 - 10:19
  • تعداد بازدید : 1003
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

دامداران بیماری تب برفکی را جدی بگیرند

مدیر کل دامپزشکی خوزستان با هشدار نسبت به احتمال شیوع تب برفکی در استان، توصیه‌هایی به دامداران برای پیشگیری از ابتلای دام‌ها به این بیماری ارائه کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خوزستان دکتر مصطفی کنار کوهی مدیر کل دامپزشکی خوزستان با اشاره به نهادینه شدن فرهنگ واکسیناسیون دام‌ها بین دامداران، گفت: واکسن تب برفکی در گذشته به طور رایگان توزیع می‌شد، اما امروزه با توجه به سیاست‌های کلان ملی واکسن رایگان ارائه نمی‌شود و این امر باعث شده تا تهیه و مصرف آن کم‌تر مورد استقبال دامداران و روستاییان واقع شود.

او با اشاره به قیمت واکسن بیماری تب برفکی، افزود: دامداران می‌توانند با واکسیناسیون دام‌های خود با هزینه‌ای ناچیز از به خطر افتادن سرمایه اصلی خود که دارای اهمیت و ارزش بالایی است، جلوگیری کنند، البته دامداران باید نسبت به علائم دام در تب برفکی شامل؛ کاهش اشتها و وزن، تب، وجود زخم در دهان و سم دام هوشیار باشند.

کنارکوهی با بیان اینکه تب برفکی برای انسان خطری ندارد و دامداری‌ها نیز با رعایت نکاتی می‌توانند از شیوع این بیماری پیشگیری نمایند، اظهار داشت: فعالام در حوزه پرورش دام ضمن همکاری با ادارات دامپزشکی سراسر استان خوزستان باید اقداماتی در زمینه رعایت موازین بهداشتی- قرنطینه‌ای انجام دهند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان یکی از مهمترین راه‌های انتقال بیماری تب برفکی را تماس با دام‌های آلوده و ترشحات دام‌های درگیر با بیماری عنوان کرد و ادامه داد: خودداری از تردد و جابجایی غیرضروری دام‌های آلوده و بیمار و نگهداری آن‌ها در مکان جداگانه به میزان قابل توجهی از انتشار بیماری می‌کاهد.

این مقام مسئول بیان داشت: به منظور جلوگیری از انتشار آلودگی، از جابجایی دام‌های تلف شده و ارسال آن‌ها به کلینیک‌ها و ادارات دامپزشکی اکیدا خودداری شود و در صورت وجود تلفات مراتب را به اطلاع نزدیکترین اداره دامپزشکی برسانند، همچنین افرادی که با دام آلوده در تماس بوده‌اند از سرکشی به واحد‌های دامداری غیر درگیر تا مدت حداقل ۴۸ ساعت خودداری کنند، چراکه عامل بیماری از طریق افراد قابل جابجایی است.

کنارکوهی با تاکید بر اینکه باید نسبت به فعال نمودن حوضچه‌های ضد عفونی واحد دامداری اقدام شود و ضدعفونی وسایل نقلیه قبل از ورود و خروج، به ویژه در دامداری‌های درگیر الزامی است، تصریح کرد: همچنین باید نسبت به ضدعفونی بستر و مکان نگهداری دام‌های آلوده و اطراف آن‌ها با استفاده از مواد ضدعفونی کننده مناسب (با راهنمایی و هماهنگی اکیپ‌های دامپزشکی) اقداماتی صورت گیرد.

او در ادامه گفت: دام‌های تلف شده از بیماری نباید در کنار سایر دام‌ها قرار گیرند و باید در اسرع وقت و در مکان دور از سایر دام‌های گله به صورت مناسب و بهداشتی دفن شوند، البته در صورت بروز تلفات در گله، ضمن اعلام سریع موارد بیماری به نزدیک‌ترین اداره دامپزشکی منطقه، همکاری و مساعدت لازم را برای انجام واکسیناسیون در واحد با اکیپ‌های عملیاتی دامپزشکی داشته باشند.

مصطفی کنارکوهی اظهار کرد: کنترل تب برفکی و محدود نمودن بیماری جز با حمایت و مشارکت دامداران و عشایر مقدور نیست به همین دلیل، اداره کل دامپزشکی خوزستان خواستار مشارکت، مساعدت و همکاری آن‌ها در برنامه‌های کنترلی و پیشگیرانه است، ضمن اینکه این اداره کل از همه دامداران تقاضا دارد ضمن همکاری با دامپزشکی، هرگونه وقوع بیماری را سریعآ به ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها و بخش‌های مربوطه گزارش نمایند.

 

 

  • گروه خبری : اخبار اصلی,اطلاعیه,اخبار اسلایدر
  • کد خبر : 258451
کلمات کلیدی
لینک کوتاه