• 1401/09/12 - 13:30
  • تعداد بازدید : 533
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان دامپزشکی خوزستان؛

آغاز فاز نخست پایش بیماری‌های ویروسی در مزارع پرورش ماهیان سردآبی خوزستان

در طرح پایش بیماری‌های ماهی قزل آلا، کارشناسان ادارات دامپزشکی با مراجعه به مزارع فعال سردآبی ، ضمن پایش و مراقبت از مزارع ، نمونه برداری و ارسال به آزمایشگاه جهت بررسی بیماری های ویروسی انجام می شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خوزستان، سید محمد مکی نیا رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره‌کل دامپزشکی استان خوزستان گفت:  فاز نخست طرح مراقبت بیماری‌های ویروسی در ماهیان قزل‌آلای رنگین کمان در تمام مراکز تکثیر و پرورش ماهیان سردابی استان از ابتدای آبان ماه سالجاری آغاز شد.

سید محمد مکی نیا اظهار داشت: بیماری ویروسیVHS  (بیماری سپتی سمی خونریزی‌دهنده ماهیان  قزل آلای رنگین کمان ) یکی از مهمترین بیماریها در ماهیان قزل آلاست که عمدتاً در فصول سرد سال و بروز می‌کند و گرچه قابل انتقال به انسان نیست، اما موجب بروز تلفات سنگین و خسارات اقتصادی جبران‌ناپذیر در استخرهای پرورش آبزیان می‌شود.

مکی نیا ادامه داد: در طرح پایش بیماری‌های ماهی قزل آلا، کارشناسان ادارات دامپزشکی با مراجعه به مزارع فعال سردآبی ، ضمن پایش و مراقبت از مزارع ،  نمونه برداری و ارسال به آزمایشگاه جهت بررسی بیماری های ویروسی انجام می شود.

وی عمده راه انتقال بیماری به استخرهای آبزی‌پروری را هم از طریق ابزار و وسایل آلوده، آب و غذا و جابجایی بین مزارع دانست و به‌ آبزی‌پروران توصیه کرد: ضمن رعایت اصول و شرایط امنیت زیستی و توجه به دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی کشور، از جابجایی ماهیان بدون اخذ مجوز حمل و گواهی بهداشتی - قرنطینه‌ای ادارات دامپزشکی خودداری کنند.

مکی نیا یادآور شد: آبزی‌پروران بچه ماهی، تخم چشم‌زده و غذای ماهیان پرورشی خود را فقط از مراکز مجاز تحت نظر سازمان‌های دامپزشکی تهیه کنند و هرگونه تلفات و موارد مشکوک در استخرهای خود را سریعاً به دامپزشکی اطلاع داده  تا اقدام‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای لازم انجام شود.

وی گفت : از ابتدای آبان ماه سالجاری و همزمان با سراسر کشور از تعداد 17 مزرعه پرورش و 4 مزرعه تکثیر -پرورش ،عملیات پایش و نمونه برداری توسط کارشناسان دامپزشکی استان انجام خواهد گرفت.

این مسئول تصریح کرد: از جمله اهداف این طرح تعیین شیوع بیماری در مزارع ماهیان سردابی، دستیابی به اطلاعات لازم جهت اجرای برنامه‌های پیشگیری از بروز بیماری و افزایش شرایط امنیت زیستی مراکز تکثیر و پرورش ماهیان سردابی است.

  • گروه خبری : اخبار اصلی,انتصابات,اخبار اسلایدر
  • کد خبر : 295077
حسین شانه سازان

حسین شانه سازان

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

لینک کوتاه