• 1400/08/23 - 09:02
  • تعداد بازدید : 425
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
به درخواست اداره کل دامپزشکی استان خوزستان صورت گرفت:

جلسه کمیته صیانت از حقوق مردم در سلامت و امنیت غذایی با موضوع بررسی چالش های مرتبط با کشتار غیر مجاز دام در سطح استان برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خوزستان این جلسه با حضور مدیرکل فرهنگی اجتماعی، مدیرکل دامپزشکی استان، دانشگاه علوم پزشکی، محیط زیست، شهرداری، شورای شهر، پلیس اماکن نیروی انتظامی و دیگر اعضای کمیته با موضوع بررسی چالش های مرتبط با کشتار غیر مجاز دام در سطح استان و راهکارهای پیشگیری آن در محل استانداری  برگزاری گردید.

دکتر کنار کوهی مدیر کل دامپزشکی با بیان اینکه کشتار غیرمجاز دام یکی از پدیده‌های غیربهداشتی است که معمولاً در سطح بعضی از شهرهای استان رخ داده است؛ این مسئله خطرناک است چرا که بیماری‌های زئونوز (بیماری‌های مشترک و قابل‌انتقال بین دام و انسان) از دام آلوده به انسان منتقل شود.

وی با بیان اینکه برخی از افراد در کنار معابر و خیابان‌ها و محیط ‌های باز نسبت به کشتار اقدام می‌کنند که این امر تبعاتی منفی را به دنبال دارد، افزود: در صورت آلوده بودن دام ( این دام‌ها تحت نظر دامپزشکی به عنوان مرجع تأیید سلامت دام نیستند) بیماری‌های زئونوز را که بسیار مهلک و خطرناک هستند از جمله تب کریمه کنگو یا CCHF را منتقل می‌کند.

کنار کوهی عنوان کرد: علاوه بر این نه تنها شخص فروشنده از این طریق خود و خانواده‌اش را در معرض خطر قرار می‌دهد، بلکه با توزیع این گوشت اشخاصی که که از این فرد خرید می‌کنند، نیز در خطر قرار می‌گیرند؛ علاوه بر آن محیطی که در آنجا کشتار صورت می‌گیرد نیز آلوده و متاثر می شود و از طرفی رها نمودن امعا و احشا دام در محیط باعث تشدید الودگیهای زیست محیطی و تجمع جوندگان و سگ های ولگرد در محل کشتار غیر مجاز دام می شود.

وی بیان کرد: دستگاه‌ها می بایست برای مردم برنامه آموزشی مستمر داشته باشند و از طریق رسانه‌ها به نوعی یک بسته آموزشی به جامعه صورت بگیرد که اگر این نوع گوشت را از محل‌های غیرمجاز که هیچ‌گونه کنترلی روی بهداشت آن نمی‌شود، تهیه کنید بیماری‌های کشنده‌ای مثل تب کریمه کنگو منتقل می‌شود.

کنار کوهی یادآور شد: دام‌های کشتارگاهی که زیر نظر دامپزشکی کشتار می شوند ، به سالن کشتار انتقال داده می‌شوند و بعد از کشتار به محیطی با دمای صفر تا چهار درجه در سردخانه قرار می‌گیرند و بعد از ۲۴ ساعت به سطح عرضه می رسند، بسیار سالم و به دور از بیماری هستند.

در ادامه این جلسه مرکز بهداشت استان با اهمیت بر شمردن این موضوع و تسریع در جمع آوری محل کشتارهای غیر مجاز دام در ورودی شهرهای استان ضمن تایید مطالب گفته شده خواستار برخورد جدی دستگاه های مرتبط با متخلفین در این حوزه را خواستار شد.

در پایان دکتر موسوی مدیر کل اجتماعی فرهنگی استانداری خوزستان با بیان اینکه ما نمی‌توانیم منتظر بمانیم تا این تغییر رفتار اتفاق بیفتد چرا که این یک مسئله زمان‌بر بوده و این ویژگی آموزش است؛ تا آن زمان که این فرهنگ در میان مردم نهادینه شود، آیا هر فرد سودجویی باید اجازه پیدا کند که نسبت به کشتار دام و طیور به صورت غیرمجاز و غیربهداشتی اقدام کند؟ به طور قطع خیر، باید در کنار مسئله آموزش نیز اکیپ های میدانی ورود کرده و مناطق آلوده را شناسایی و پاک‌سازی کنند.

  • گروه خبری : اخبار اصلی,انتصابات,اخبار اسلایدر
  • کد خبر : 278914
حسین شانه سازان

حسین شانه سازان

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

لینک کوتاه