• 1399/10/27 - 12:15
  • تعداد بازدید : 634
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

در اداره کل دامپزشکی استان خوزستان صورت پذیرفت:

جلسه هماهنگی جهت پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

جهت هماهنگی به منظور انجام اقدامات پیشگیرانه در مقابل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان جلسه ای  تخصصی با حضور دکتر مصطفی کنارکوهی مدیر کل دامپزشکی استان ،دکتر رضا اسدی معاونت سلامت و روسای شهرستانهای پرخطر دارای مرغ تخمگذار ، مرغ مادر،پرورش بوقلمون و کشتارگاه طیور با رعایت پروتکل های بهداشتی در  اداره کل دامپزشکی استان برگزار گردید .

دکتر بهمن جوشن رئیس  اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور ، زنبور عسل و کرم ابریشم دامپزشکی استان در ابتدای جلسه  بیان کرد  بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با ورود پرندگان مهاجر و آبزی که برای زمستان گذرانی به مناطق جنوبی مهاجرت می کنند احتمال شیوع و انتشار  بیشتری خواهد داشت .

جوشن افزود با توجه به احتمال چرخه بیماری از پرندگان مهاجر و آبزی به پرندگان بومی و روستایی و طیور صنعتی باید با تمام توان در جهت پیشگیری و کنترل این بیماری اقدام گردد. پایش مستمر ابگیرها و تالاب ها با همکاری ادارات حفاظت محیط زیست و بررسی وضعیت پرندگان مهاجر و گزارش سریع تلفات احتمالی در طیور و نمونه برداری و تشخیص بیماری از جمله اقداماتی است که بایستی بصورت روزانه انجام شود .

در ادامه دکتر مصطفی  کنارکوهی مدیر کل دامپزشکی استان خوزستان گفت رعایت کامل اصول امنیت زیستی  و اعمال شستشو و ضدعفونی در تمام سطوح مراکز پرخطر از جمله مرغداریها  از اهمیت ویژه ای برخوردار است همچنین باید پایش و مراقبت از تمام مرغداریهای هر منطقه و تالاب ها و آبگیرها توسط دامپزشکی بصورت مرتب و روزانه بصورت تلفنی و یا بازدید با رعایت کامل موارد بیوسیکوریتی و شرایط بهداشتی انجام گردد.

مصطفی کنارکوهی  تاکید کردند رعایت شرایط بهداشتی و قرنطینه ای توسط مرغداران و خودداری از جوجه ریزی بدون مجوز دامپزشکی و همچنین تهیه خوراک دان و نهاده ها و دارو واکسن از مراکز مجاز اهمیت بسزایی در پیشگیری از بیماری دارد

 دکتر کنارکوهی در ادامه به برگزاری مانورعملیاتی با موضوع شیوع فرضی بیماری آنفلوانزای  فوق حاد پرندگان جهت ایجاد آمادگی کامل  دراداره کل دامپزشکی در  زمان بروز بیماری و ایجاد هماهنگی بیشتر بین بخشی و تقویت توان و سرعت عمل تیم های واکنش سریع این اداره کل  تاکید نمود. در این جلسه دکتر رضا اسدی معاونت سلامت در خصوص وضعیت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان  در جهان و در کشور و الگوی خط سیر بیماری ،توضیحاتی ارائه داد .

در پایان جلسه روسای ادارات دامپزشکی شهرستانهای استان ضمن ارائه گزارش کار از اقدامات صورت گرفته در شهرستانها به بیان دیدگاههای خود پرداختند .

  • گروه خبری : اخبار اصلی,انتصابات,اخبار اسلایدر
  • کد خبر : 259185
لینک کوتاه